E-resept innføres i Nordreisa kommune fra 15. mai 2012

Helse- og omsorgsdepartementet har bestemt at en ordning med elektroniske resepter (e-resept) skal innføres i Norge. Bakgrunnen for myndighetenes ønske om å innføre e-resept var en målsetning om tryggere legemiddelbruk og bedre kontroll med statens utgifter på dette område.

Hva er e-resept?
E-resept betyr elektronisk resept. E-resept betegner og systemet som håndterer resepter elektronisk. I samhandlingskjeden for e-resept inngår legekontor, apotek, bandasjist, HELFO og Statens legemiddelverk. En ny publikumstjeneste – Mine resepter – er også en del av e-reseptkjeden.

Slik fungerer e-resept hos legen: 

  • Legen informerer deg om e-resept.
  • Legen gjør klar resepten og sender den elektronisk til en sentral database (reseptformidleren).
  • Du får ikke papirresept, men kan få ei utskrift som viser hvilket legemeddel/vare du bruker.
     

Slik fungerer e-resept på apoteket eller hos bandasjisten: 

  • Du sier at du har e-resept når du blir ekspedert. 
  • Du sier fødselsnummer eller navn og fødselsdato og hvilken vare du skal hente. Du kan bli bedt om å legitimere deg. 
  • De søker fram resepten i databasen, ekspederer og leverer deg vara. 
  • Du kan få vite om du har mer igjen på resepten og du kan få en liste over de gyldige e-reseptene dine. 
  • Du kan be om å få gyldige resepter ekspedert ved alle apotek som er tilknyttet Reseptformidleren.
     

 e reseptLes mer her

 

Web levert av CustomPublish AS