Melding til barnevernstjenesten

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Både privatpersoner og offentlige instanser kan melde fra til barnevernstjenesten om at et barn kan ha det vanskelig. Det kreves ikke at du har observert det som meldingen din refererer til, men du bør kunne identifisere kilden til informasjonen. Et rykte anses ikke som en melding. Barnevernstjenesten skal

    • henlegge meldingen hvis den er åpenbart grunnløs
    • starte undersøkelse hvis det er grunn til å anta at det er behov for tiltak etter barnevernloven 
    • henlegge meldingen hvis lovens vilkår ikke er oppfylt

    Offentlige instanser har plikt til å varsle barnevernet hvis de har grunn til å tro at barn blir utsatt for grov omsorgssvikt.

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Se barnevernloven §§ 4-2, 4-3, 6-4, 6-7 og 6-7a.

    Lover

    Barnevernloven
    Forvaltningsloven

    Forskrifter

    Forskrift om opplysningsplikt for krisesentre

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan melde fra til barnevernstjenesten skriftlig eller muntlig, over telefon eller ved personlig oppmøte. Meldingen din kan også være anonym.

  • Saksbehandling

    Saksbehandlingstid

    Barnevernstjenesten skal snarest, og senest innen én uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser. Du skal få en bekreftelse innen tre uker på at meldingen er mottatt, bortsett fra i de tilfellene der meldingen er åpenbart grunnløs.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Barnevernstjenesten i Nordreisa og Kvænangen
    Telefon:77 58 82 00
    Postadresse:Postboks 174 9156 STORSLETT
    Besøksadresse:Flomstadvegen 10 9151 STORSLETT
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2016-01-12 12:30
Web levert av CustomPublish AS