Tirsdag formiddag, den norsk-samiske avdelingen er på rypejakt. Før vi går noen steder, viser pedagogisk leder fram hagla han skal bruke og lar barna se og holde den. Han viser også fram patronene han skal bruke. De to minste barna blir igjen ved leirbålet sammen med to ansatte, mens pedagogisk leder, en ansatt, fem barn og student går over veien og opp i bakkesiden for å jakte på ryper. Pedagogisk leder stopper etter en liten stund og minner barna på at de ikke har sunget «rypesangen», som er på samisk. Han leder an i sangen og barna synger med og lager rypelyder.

De går videre mot fjellet, stopper og ser på dyrespor til de kommer til foten av fjellet. Pedagogisk leder leder an opp i «fjellet» (bakkesiden), deretter ber han barna sette seg ned og følge med på at han lader hagla og går opp i fjellsiden for å finne og skyte ryper. Barna sitter stille og forholdsvis rolig mens de følger spent med på at han smyger seg opp fjellsiden i jakt på ryper. Han lager rypelyder mens han går oppover skråningen, snur seg mot barna og hvisker «hører dere rypa?». Barna er enige i at de hører rypa. Plutselig tar han stilling og fyrer av det første skuddet, barna gisper og følger spent med, noen utbryter «han traff rypa!». Pedagogisk leder snur seg og hvisker «jeg bomma» og barna sukker, noen sier «å nei, han bomma!».

Pedagogisk leder går videre oppover skråningen og ut av syne. I neste øyeblikk hører vi et skudd og så kommer rypa flaksende over bakkekanten og lander i skråningen overfor der barna sitter. De legger på sprang opp skråningen for å finne ut hvor rypa landet, men finner den ikke. Den ansatte og studenten leter også, men har problemer med å finne den. Etter et par minutter er rypa lokalisert, og et av barna plukker den opp og studerer den, med resten av barna tett omkranset. Pedagogisk leder kommer ned bakken til barna, og forklarer hvordan han gikk fram for å skyte rypa, samtidig som han lar de barna som vil, holde rypa. Den ansatte tar bilder for å dokumentere jakta. Pedagogiskleder forklarer hvorfor rypa er hvit om vinteren, og hvorfor det lukter nyttårsraketter av hagla.

Etter at barna har fått studert rypa en stund, går jaktlaget tilbake til leirbålet, et av barna bærer rypa i hendene. Vel framme ved leirbålet henger pedagogisk leder rypa opp i et tre slik at barna kan utforske den mer, noe de gjør lenge og vel mens de lager rypelyder og prater seg imellom. Jaktturen endte godt – også denne gangen!