PPT tilbyr ulike type tjenester med utgangspunkt i Opplæringslovens § 5-7: ”Tenesta skal hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å leggje opplæringa betre til rette for elevar med særlege behov. Den pedagogisk-psykologiske tenesta skal sørge for at det blir utarbeidd sakkunnig vurdering der lova krev det.”
Virksomhetens arbeidsområder:
Opplæringsloven har ikke noen klar opplisting av PP-tjenestens oppgaver. Loven legger stor vekt på tjenestens sakkyndighetsrolle, og gir beskrivelser av hva dette arbeidet skal inneholde. Men også forebyggende arbeid blir understrekt.
Med bakgrunn i loven - og tidligere lovverk - kan en peke på fire hovedoppgaver:
Sakkyndighetsarbeidet – både i grunnskole og videregående opplæring – inngår i pkt. 2 og 3 ovenfor. Til tross for at loven legger økt vekt på forebyggende tiltak, har tjenesten de siste årene fått klare instruksjoner om å legge ytterligere vekt på sakkyndighetsarbeidet gjennom å spesifisere timetall, organisering, tiltak og behov for kompetanse hos de som skal gjennomføre undrvisningen.
For å kunne utføre disse fire hovedoppgavene på en tilfredsstillende måte, vil vi i tillegg peke på fire viktige arbeidsområder som må ivaretas for å sikre kvaliteten på tjenestene:
Mer om våre tjenester: