Æresprisen tildeles enkeltperson, unntaksvis gruppe, sammenslutning eller forening, som har sin klare tilknytning til kommunen. Prisvinneren bør være bosatt i kommunen. Enhver med nåværende eller tidligere tilknytning til kommunen kan komme med forslag til kandidat. Forslag skal være begrunnet, og forslagsfristen er 10. mai 2023.

Æresprisen 2023 blir den ellevte æresprisen som deles ut. Tidligere prisvinnere er Aashild Olsen, Olaf Fredriksen, Geirmund Vik, Torbjørn Sørensen, Lidvart Jakobsen, Kari Digre, Margit Hansen-Krone, Jens Stabell, Mari Kiil og Nordreisa Røde Kors. Prisen består av en pengesum på kr 10 000 og et produkt laget av en lokal kunstner.

Oppvekst- og kulturutvalgets politiske valgte representanter er Ærespriskomitè. Kulturkonsulenten er komitèens sekretær.

Statuttene

Forslag skal være begrunnet, og leveres/sendes Nordreisa kommune, Servicetorget, Postboks 174, 9156 Storslett eller pr e-post til postmottak@nordreisa.kommune.no  innen 10. mai 2023.