Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Bruksendring

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Hvis du ønsker å få gjennomført et tiltak som medfører bruksendring av boligen/bygningen din, må du søke kommunen om tillatelse. Det betyr at tiltaket ikke kan settes i gang før tillatelse er gitt av kommunen. Et unntak fra denne regelen er når bygget er blitt skadet i brann, flom eller annen akutt hendelse (se Sikring og rehabiltering av bygg).

En ren endring i bruk uten bygningsmessige endringer kan også være søknadspliktig. Et eksempel kan være et uthus som tas i bruk som anneks. Søknaden må utformes av et firma som har kompetanse til å gjennomføre en søknadsprosess (ansvarlig søker). Det kan for eksempel være en byggmester, entreprenør eller arkitekt. Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel innenfor samme bruksenhet (for eksempel å gjøre om en kjellerbod til kjellerstue) kan du søke tillatelse om selv uten å engasjere et firma. (Se Mindre byggetiltak på bebygd eiendom).

I særlige tilfelle kan kommunen etter søknad gi deg personlig ansvarsrett. Det betyr at du gjennomfører tiltaket selv (er selvbygger). For å være selvbygger må du sannsynliggjøre at du er i stand til å utføre det arbeidet du har søkt om å få gjøre selv (se Selvbygger).

Målgruppe

Hus- og bygningseiere

Kriterier/vilkår

For å kunne sette i gang tiltaket må søknaden, og eventuelt søknad om dispensasjon fra gjeldende regler og planer, være godkjent av kommunen. Følgende vilkår må være oppfylt:

  • Nabovarsling må være foretatt 
  • Tiltaket må oppfylle alle relevante byggtekniske krav
  • Tiltaket må ikke være i strid med kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan

Pris for tjenesten

Du betaler et gebyr for saksbehandlingen.

Partnere


aaa
Lover og forskrifter
Se
Plan- og bygningsloven § 20-9, kapittel 21 og kapittel 29
Byggesaksforskriften § 2-1 og § 4-4
Byggteknisk forskrift kapittel 9

Lover

Forvaltningsloven
Plan- og bygningsloven

Forskrifter

Byggesaksforskriften (SAK 10)

Byggteknisk forskrift (TEK17)

___
Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Hvis du ikke kan søke selv (se beskrivelsesfeltet), må du ta kontakt med et firma som kan stå ansvarlig for hele søknadsprosessen. Firmaet vil være ansvarlig søker og sender søknaden på dine vegne. Det vil fungere som et bindeledd mellom deg som tiltakshaver (byggherre), kommunen og andre ansvarlige som skal bistå med å gjennomføre tiltaket.

Saksbehandling

Saksbehandling

Hvis søknaden er fullstendig og tiltaket ikke er i strid med bestemmelsene gitt i  plan- og bygningsloven med forskrifter, skal kommunen gi tillatelse innen en bestemt frist (se under). Søkeren og de som eventuelt har gjort merknader får et skriftlig vedtak. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket.

Saksbehandlingstid

En søknad om tillatelse som ikke medfører dispensasjon fra vilkårene skal avgjøres av kommunen innen tolv uker. Byggesaksgebyret skal reduseres med 25 % for hver påbegynte uke tidsfristen overskrides.

Foreligger det i tillegg ikke merknader fra naboer/gjenboere og uttalelser fra annen myndighet ikke er nødvendig, skal kommunen avgjøre saken innen tre uker. Hvis kommunen ikke har avgjort søknaden før fristen har gått ut,  regnes tillatelse for gitt forutsatt at det du søker om ikke er i strid med gjeldende regler og planer.

Kommunen kan forlenge disse fristene hvis saken er særlig komplisert, krever ekstra politisk avklaring eller tillatelse/samtykke fra andre myndigheter. Hvis fristen forlenges, skal søkeren få melding om dette så fort det blir klart at fristen ikke vil bli holdt.
 

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra vedtaket er mottatt. Du velger selv om du vil at ansvarlig søker (eller for eksempel en advokat) skal fremme klagen for deg. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Sentraladministrasjonen
Telefon:77770700
Epost:postmottak@nordreisa.kommune.no
Postadresse:Postboks 174 9156 STORSLETT
Besøksadresse:Sentrum 17 9151 STORSLETT
Andre opplysninger
Oppdatert:
2017-12-18 15:18