I går kveld fikk vi melding om første person i Nordreisa med påvist koronavirus. Det dreier seg om en mann som har vært på reise i utlandet og blitt smittet i forbindelse med utenlandsreisen.

I henhold til retningslinjer har mannen og husstandsmedlem vært i karantene siden de kom hjem til Nordreisa og de har ikke hatt nærkontakt med andre personer. Det er derfor svær lite sannsynlig med smitte utenfor husstand. Alle forhold omkring deres reise er kartlagt og personer som en har vurdert nødvendig å informere har fått informasjon.

Mannen har luftveissymptomer, men er i såpass bra form at han er hjemme i isolasjon. Husstandsmedlem er symptomfri og ilegges karantene i henhold til retningslinjer. Det er på ingen måte grunn til økt engstelse i befolkningen som følge av at vi nå har fått koronavirus også til Nordreisa. Vi kunne ikke forvente å gå helt fri. Snarere vil vi berømme dem for å ha fulgt karantenebestemmelsene og på den måten forebygd videre spredning. Dette viser hvor viktig det er å følge de gjeldende retningslinjer. Vi ber alle om å bevare roen og fortsette å følge de til enhver tid gjeldende retningslinjer og råd for å forebygge smittespredning.

Ved evt. nye tilfeller av koronasmitte kan vi forsikre om at det vil bli gjort raske grep i forhold til smittesporing og nødvendige tiltak.

For mer informasjon om saken kan henvendelser rettes til:

Kommuneoverlege Øyvind Roarsen tlf. 920 86 366
Kommunedirektør Jan-Hugo Sørensen tlf. 913 00 046