Hjemmehjelp
Generelt om tjenesten
Alternativt navn
Praktisk bistand i hjemmetBeskrivelse
Du kan søke om hjemmehjelp hvis du trenger praktisk hjelp til rengjøring og handling.
Det kan dreie seg om hjelp til å bestille husholdningsvarer, eventuelt få disse levert på døren, å få levert varm middag eller kald middag for oppvarming, og hjelp til vask av klær, oppvask, husvask og vask av vinduer.
Det er kommunen som i samarbeid med deg bestemmer hvilke tjenester som skal gis. Målet er at du skal være i stand til å bo hjemme.
Denne tjenesten kalles både hjemmehjelp og praktisk bistand.
Målgruppe
Kriterier/vilkår
Du har krav på bistand hvis du ikke kan dra omsorg for deg selv eller er avhengig av praktisk hjelp for å greie dagliglivets gjøremål. Du har et særlig hjelpebehov på grunn av sykdom, funksjonshemning eller av andre årsaker.
Pris for tjenesten
Hvis hjemmehjelper skal bistå deg med personlig stell (toalettbesøk, å stå opp, av- og påkledning osv), skal den hjelpen være gratis. Kommunen kan ta egenandel for hjelp som ikke er til personlig stell og egenomsorg.
Hjelp til husvask etc betales etter kommunens satser. Satsen avhenger av mengde hjelp som gis kombinert med mottakerens inntekt. Det sendes ut faktura i etterkant av hver måned. Prisene justeres ved hvert årsskifte.
Betalingssatser 2017Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Egenandel hos fysioterapeut og manuellterapeut
Hjelpetilbud i kommunen
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se blant annet helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2
Lover
ForvaltningslovenHelse- og omsorgstjenesteloven
Forskrifter
Forskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenesterKvalitetsforskrift for pleie- og omsorgstjenestene
Verdighetsgarantiforskriften
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om hjemmehjelp, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Skjema
Egensøknad helse- og omsorgstjenesterVedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Søknadsfrist
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktavdeling
Avdeling: | Hjemmehjelpstjenesten |
Telefon: | 77 58 81 30 |
Postadresse: | Postboks 174 9156 STORSLETT |
Besøksadresse: | Sonjatunvegen 21 9151 STORSLETT |
- Oppdatert:
- 2017-04-04 10:15