Det registreres store rovdyrtap av sau og rein på beite i Nordreisa.

Statsforvalteren i Troms og Finnmark og Miljødirektoratet nekter å gi fellingstillatelse for uttak av gaupe, nå sist til reindrifta, til tross for at de har store tap til gaupe. Avslagene begrunnes med at bestandsmålet for gaupe ikke er nådd.

Kommunestyret mener at gjennomføring av bestandskartleggingen som gjennomføres ikke er tilfredsstillende. Dette medfører at ikke alle familiegrupper blir registrert og at bestandsmålet derved ikke oppnådd. Målsettingen i rovviltforliket fra 2011 var å ivareta beitenæringenes interesser samtidig som man skal sikre en bærekraftig forvaltning av rovviltet. Det står også at «I prioriterte beiteområder skal uttak av dyr som gjør skade på beitedyr gjøres raskt, og i slike områder skal miljøforvaltningen i større grad enn i dag bidra til å effektivisere slikt uttak, uavhengig av om bestandsmålet er nådd.

Kommende sesong vil det være over 5000 sau og lam i tillegg til rein på beite i Nordreisa. Vi krever at det iverksettes strakstiltak for å unngå ytterligere store tap. Nordreisa kommunestyre krever at målsettingen i rovviltforliket følges opp og at bestandskartleggingen kvalitetssikres slik at vi fremdeles kan ha beitenæring i Nord-Troms.

Pressekontakt: