Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Bolig - oppføring av ny bolig

Generelt om tjenesten

Beskrivelse

Skal du oppføre ny bolig på egen tomt, må du søke kommunen om tillatelse. Det betyr at tiltaket ikke kan settes i gang før tillatelse er gitt. Søknaden må utformes av et firma som har kompetanse til å gjennomføre en søknadsprosess (ansvarlig søker). Det kan for eksempel være en byggmester, entreprenør eller arkitekt. Før igangsetting må nødvendig prosjektering være gjennomført. Alle håndverkere (firmaer) må ha godkjent ansvarsrett for sine fagområder.

I særlige tilfelle kan kommunen etter søknad gi deg personlig ansvarsrett. Det betyr at du gjennomfører tiltaket selv (er selvbygger). For å være selvbygger må du sannsynliggjøre at du er i stand til å utføre det arbeidet du har søkt om å få gjøre selv (se Selvbygger).

Kriterier/vilkår

For å kunne sette i gang tiltaket må søknaden, og eventuelt søknad om dispensasjon fra vilkårene, være godkjent av kommunen. Følgende kriterier må være oppfylt:

  • Nabovarsling må være foretatt
  • Boligen må oppfylle alle kravene til tiltaket i plan- og bygningsloven, slik som avstand til nabo, visuell utforming og tekniske krav
  • Tiltaket må ikke være i strid med kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan  

Pris for tjenesten

Det betales et gebyr for saksbehandlingen.

Partnere


aaa
Lover og forskrifter

Se spesielt i plan- og bygningsloven § 20-1 (Tiltak som omfattes av byggesaksbestemmelsene), kap. 21 (Krav til innhold og behandling av søknader) og kap. 29 (Krav til tiltaket).

Lover

Forvaltningsloven
Plan- og bygningsloven

Forskrifter

Byggesaksforskriften (SAK 10)

___
Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du må ta kontakt med et firma som kan stå ansvarlig for hele søknadsprosessen. Firmaet vil være ansvarlig søker og sender søknaden på dine vegne. Det vil fungere som et bindeledd mellom deg som tiltakshaver (byggherre), kommunen og andre ansvarlige som skal bistå med å gjennomføre tiltaket.

Skjema

Skjemaside hos DiBK (bokmål og nynorsk)
Søknad om tillatelse til tiltak
Søknad boligtilskudd
Saksbehandling

Saksbehandling

Hvis søknaden er fullstendig og tiltaket ikke er i strid med regler og planer (se feltet Kriterier/vilkår), skal kommunen gi tillatelse innen en bestemt frist (se under). Søkeren og de som eventuelt har gjort merknader får et skriftlig vedtak. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra vedtaket er mottatt. Du velger selv om du vil at ansvarlig søker (eller for eksempel en advokat) skal fremme klagen for deg. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Teknisk avdeling
Epost:postmottak@nordreisa.kommune.no
Postadresse:Postboks 174 9156 STORSLETT
Besøksadresse:Sentrum 17 9151 STORSLETT
Andre opplysninger
Oppdatert:
2018-07-06 12:42