Spente elever på vei til første skoledag i Finland
Elevene kom fra tre skoler i Nordreisa, de går i 4. klasse og har finsk som 2. språk. Muonio er Nordreisas vennskapskommune og finskelevene i Nordreisa har hatt kontakt med Särkijärvi skole fra 1992. De første årene var det mye brevveksling og besøk. Det var de norske elevene som reiste.

Her lærer elevene om vadefugler

De finske elevene har kun vært en gang i Norge, men til høsten håper vi på gjenvisitt. Kontakten har vært laber noen år, men vi tok den opp igjen i fjor vår. Fordi elevene var så unge, 9-10 år (litt usikre på å bo alene i finske familier) og gymsalen var bortleid en av kveldene, leide vi hytter på campingplassen rett ved skolen.

Boball er et finsk ballspill

Tidligere år har elever og voksne bodd på skolens gymsal, noen har også bodd hos brevvenner.
Onsdag morgen var det en gruppe spente elever og lærere på vei til skolen. Särkijärvi skole er 3-delt, med 37 elever fra 1.-6. klasse og vi delte også våre elever i tre grupper. Før spising vi hadde vært innom alle gruppene og deltatt i skoletimene.

Etter badstu badet barna

I Norge spiser som kjent elevene matpakkene sine, så det å få servert et varmt måltid, var en helt ny opplevelse. Vi var i klassene også etter lunsj og siste del av dagen var vi ute og lærte å spille boball/pesäpalloa sammen med de eldste elevene på skolen.

På kvelden grillet vi en stor lavvo/kåte på camping-plassen og fyrte i badstuen.

Alle elevene prøvde seg med skikkelig finsk sauna og bading i Särkijärvi etterpå. Noen av de finske elevene som bodde i nærheten, var også med i saunaen, men det var bare de norske som badet. Det lå fortsatt isflak på vannet og snø på land.

Torsdag var en ny skoledag, med arbeid i klassene, rydding av skoleområdet, grilling og fotballkamp, Finland-Norge. Resultatet ble 2-1. Elevene tok etter hvert kontakt med hverandre og de kommuniserte litt på finsk, noe på engelsk og ved hjelp av tegn- og kroppsspråk.

Etter skoletid dro vi til Levi hvor elevene skulle få bade i badeanlegget der. Anlegget hadde dessverre akkurat da sin årlige renovering, så elevene fikk i stedet leke og spille spill i aktivitetsanlegget ved siden av. Turen til Levi ble avsluttet med mat på restaurant.

Tilbake på hyttene samlet de seg på en hytte med godterier og brus som de hadde handlet i Levi. De skulle egentlig vært sammen med de finske elevene i gymsalen denne kvelden, men der var det et annet arrangement.

Fredag startet vi med besøk i Muonio kirke sammen med alle barneskoleelevene i Muonio. Bussturen hjemover hadde flere stopp, slik at elvene fikk kjøpt suvenirer og gaver.

Vi har alle lært mye av denne turen, alt kan ikke måles, men slike erfaringer og opplevelser er noe elevene har med seg resten av livet. Det er viktig med slike utvekslinger for å fremme samarbeidet i Norden og for barna som lærer finsk, er det viktig at de får anledning til å høre og bruke språket. Finland er vår nærmeste nabo, Finlands høyeste fjell ligger faktisk i vår kommune. Vi håper at elevene fra Särkijärvi kan besøke oss til høsten.